Welkom

Door middel van deze weblog wil ik u op de hoogte houden van mijn concerten en ander muzikaal nieuws. Door met de muis op de foto’s te klikken worden deze vergroot. Daarna kunt u op ‘Pagina Terug’ klikken om weer terug te keren…

Mozart: Cosi fan Tutte en Ave Maria

Het eerste weekend van januari 2019 logeerden sopraan Cobi de Bruin en organist Edwin Hinfelaar bij Eric en mij in ons huis in de Belgische Ardennen. Behalve wandelen en uitvoerig bijkletsen, wilden we ook veel muziek maken en daarom hadden Cobi en ik elkaar een lijstje met titels van duetten gestuurd. Eén daarvan was het AVE MARIA van Mozart. Ik kende het nog niet, maar vond het prachtig.

Van de week zocht ik in mijn stapel klavarskribo partituren naar WACHET AUF, RUFT UNS DIE STIMME van Bach, toen ik ontdekte dat ik het AVE MARIA van Mozart in dit notenschrift heb. Dus nam ik het mee naar de piano. En toen deed ik een leuke ontdekking: er staat boven de muziek: “Ave Maria”(Orig.: Cosi fan tutte: duetto : Secondate, aurette amiche”) W.A.Mozart. En aan het eind vind ik de opmerking: Niet van Mozart/ Not by Mozart/ Pas de Mozart. Dit gaat over de laatste 2 maten met het woord AMEN.

En dus ben ik op zoek gegaan in mijn kast naar de partituur van “Cosi fan tutte”, en daar vond ik op bladzijde 224 van de uitgave van Peters : Nr.21 Duett mit Chor. Het is het duet van Ferrando en Guglielmo dat begint met de woorden  “Secondate aurette amiche”, zoals vermeld in mijn klavar partituur. De rollen: Ferrando, Offizier, Liebhaber Dorabellas/ Tenor; Guglielmo, Offizier, Liebhaber Fiordiligis/ Bariton. Het is een” Komische Oper in zwei Akten. Text von Lorenzo da Ponte. Musik von W.A.Mozart.” Het ligt slecht een halve toon hoger dan het AVE MARIA van Mozart voor sopraan en mezzo-sopraan.

De prachtige cd van sopraan Cobi de Bruin en pianist Hans Weenink!

Ik ben altijd vol bewondering voor zangeressen die een eigen cd opnemen! Dus even reclame voor dit hele mooie exemplaar.

Hele fijne week, Marijke

Mag een leerling niet-technische vragen stellen?

Mag een leerling, een muziekstudent, vragen stellen die niet om de techniek gaan, maar die te maken hebben met andere zaken? Het is iets wat me al meer dan 30 jaar bezig houdt. Hopelijk zijn de omstandigheden op onze Nederlandse Conservatoria veranderd. Tenslotte is 30 jaar een lange tijd.

Ik zou graag met jullie willen nagaan of de 3 vragen die ik destijds zelf gesteld heb, onaanvaardbaar waren of dat we die heden ten dage heel normaal vinden.

Vraag 1, gesteld aan mijn toenmalige zangdocent aan het Conservatorium: Zou je mij willen helpen? Ik raak in de war van de zo verschillende aanwijzingen die ik krijg van jou, van de docente van de Opera-klas en van de andere zangdocente die mij een les heeft gegeven.

Antwoord: Oh, je wilt het zeker beter weten!

Vraag 2, gesteld aan mijn docente van de Operaklas: Je hebt mij 2 rolletjes in de opera van Monteverdi gegeven, terwijl ik eerstejaars ben. Daarmee heb ik zelfs 4de jaars studenten gepasseerd en die zijn heel boos op me en willen dat ik één rol afsta aan hen. Kun je mij hierbij helpen?

Antwoord: Uit deze vraag blijkt dat je niet geschikt bent voor dit vak!

Vraag 3, gesteld aan de directeur van het Conservatorium, toen mijn leraar en ik niet meer samen verder konden. Zowel hij als ik hadden een brief geschreven. Ik wilde graag een gesprek met de directeur hebben. Niet om mijn leraar de schuld te geven (woorden van de operaklas-docente), maar om de situatie bespreekbaar te maken en liefst er iets goeds van te maken.

Antwoord: Daar heb ik geen behoefte aan. Ik sta garant voor mijn leraren. Het zal aan jou liggen.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik kan heel slecht tegen onrechtvaardige situaties. Ik ben vaak voor anderen opgekomen. Ik kan onrecht dat mij voor mijn gevoel is aangedaan, niet vergeten, wat erg lastig is voor mezelf. Ik kan ook heel moeilijk omgaan met super hiërarchische structuren. Deze hebben vaak zeer onaangenaam en niet te tolereren gedrag van de “machthebbers” tot gevolg. Waarschijnlijk was ik mijn tijd vooruit, omdat ik een jaar in een Vormings-centrum in Internaatsverband had gewerkt en een opleiding van 4 jaar  aan de S.P.O.Middeloo had gevolgd voordat ik aan mijn conservatorium-avontuur begon. En ik was al 32 jaar en moeder van 2 kinderen. Niet meer zo kneedbaar en dus vond men mij lastig. (Een leraar waarschuwde me dat men zo over me sprak en tegen mij aan keek …)

Op de liefde, de vriendschap en het respect in de wereld van de muziek!

Marijke

Marijke

Duetten zingen met Cobi de Bruijn

Soms brengt de dood van een gezamenlijke vriendin je weer bij elkaar. Op 7 oktober 2018 stierf Jacomijn/ Jackie van Duin. Zowel Cobi als ik waren met haar bevriend. We hebben met ons drieën gemusiceerd: Cobi en ik zongen en Jackie begeleidde ons op piano.

Cobi en ik hadden er behoefte aan om samen herinneringen aan die tijd op te halen en om ook weer eens samen duetten te zingen zoals vroeger. We verheugen ons er enorm op. Cobi neemt bovendien haar nieuwe vriend mee die orgel en piano speelt en een prachtige counter schijnt te zijn. Dat wordt dus smullen!

Ik schrijf dit blog al op woensdagavond, omdat ik daarna geen tijd meer zal hebben. Morgen vier ik mijn 66ste verjaardag en vrijdag komen Cobi en Edwin en is er dus alleen nog tijd voor bijpraten, wandelen, muziek maken en gezellig samen eten.

Nog even deze foto van 2e Kerstdag in Brasserie De Markt in Krimpen aan de Lek, waar onze dochter Mara werkt met haar partner, de kok Lucas.

Iedereen de allerbeste wensen voor 2019 en een hele fijne week,

Marijke

Kerstavond 2018 in Home La Roche

Zingen op kerstavond in het Home van La Roche.

Op Kerstavond werd het traditionele kerstdiner georganiseerd door de kerk en de zorginstelling van La Roche. Dit jaar was er een record aantal inschrijvingen: 160 personen!

Dit jaar verzorgen Gérard Lambert (keyboard), Patrick Valentin (saxofoon) en ik (zang) de muziek: allerlei kerstliederen. Meestal in het Frans. Een enkele hele bekende topper in het Engels, zoals bijvoorbeeld We Wish You A Merry Christmas.

Gelukkig was er een goede microfoon van de kerk. Het was de eerste dag dat ik weer echt op was na 2 weken ziek te zijn geweest. Veel power had ik nog niet. Maar wat doet het een mens en zangeres goed om dit te doen!

De mensen raakten steeds enthousiaster over onze muziek. Eén mevrouw kwam na een blok naar me toe en vroeg of ze me mocht omhelzen. Ze zei, dat ik zong als een engel en zo’n geweldige expressie had. Ze vroeg of ik een mooi kerstlied voor haar overleden man wou zingen. Dat zijn de momenten die me doen inzien en voelen wat muziek en zang voor mensen kan betekenen en dit is ook waarom ik dit zo heel erg graag doe … Een meneer bood me een drankje aan en danste later met een dame op kerstmuziek van keyboard en saxofoon.

Heel fijn Oud en Nieuw en Gelukkig en Gezond 2019 voor jullie allemaal,

Eric en Marijke

Cantilena pro Adventu Haydn

Een prachtig werk voor de Adventsperiode is de Cantilena pro Adventu van Joseph Haydn. Hij werd in 1732 in Oostenrijk geboren en stierf daar in 1809. Eerlijk gezegd heb ik slechts enkele van zijn zangcomposities uitgevoerd tijdens concerten, maar dat zijn voor mij dan ook echte hoogtepunten!

De eerste uitvoering die ik beluisterde, was die van Elly Ameling. Het werk liet me niet los. De partituur was niet meer te bestellen, maar gelukkig had ik tijdens mijn conservatoriumtijd een kopie er van gemaakt.

Pas toen ik in de Belgische Ardennen woonde, vond ik de geschikte plaats en tijd en musici die het met me wilden uitvoeren. Ik ben net mijn archieven in gedoken en vond het volgende:

Kerstconcert in Chéoux op 20 december 2014: Cantilena pro Adventu : Gérard Lambert begeleidt me op orgel.

Kerstconcert in Rendeux-Bas op 12 december 2015: Cantilena pro Adventu door ons Trio MaGMa.

Kerstconcert in Chéoux op 19 december 2015: Cantilena pro Adventu door ons Trio MaGMa.

Kerstconcert in La Roche samen met het koor Larochante o.l.v. Bernadeta Artym: Cantilena pro Adventu door ons Trio MaGMa.

Dit jaar geven Marijke Verbeeck, Gérard Lambert en ik geen Kerstconcert. Uiteindelijk pakt dit goed uit, omdat ik op 8 december ziek ben geworden en nog steeds niet helemaal opgekrabbeld ben. Op zich oké, want 2 muziekvrienden en -collega’s verliezen is niet niks. Het Herfstconcert van Dochamps en de les Braingym in de bibliotheek van Barvaux hielden me overeind, maar daarna ging het toch echt mis. Verplichte rust dus en die doet me goed. Wel zal ik op 24 december in het Home van La Roche zingen, begeleid door Gérard Lambert. De saxofonist Patrick Valentin zal daar ook aan meedoen. Een mooi kerstgeschenk op kerstavond tijdens het kerstdiner aldaar.

Om jullie niet helemaal teleur te stellen, plaats ik de uitvoering van het magnifieke werk van Haydn in dit blog. Het is de opname van het concert met Larochante in 2016. Het is een lang muzikaal werk. Mocht je niet het geduld hebben om het in zijn geheel te beluisteren, dan raad ik je aan de video te starten op 5’23” … In de herhaling gebeuren altijd de mooiste dingen. Misschien kennen jullie dit werk beter onder de titel “Ein’ Magd, ein’ Dienerin”.

Verkouden? Wat nu?

Als zangers zijn we bang voor verkoudheid en keelpijn. We proberen gezond te eten en beschermen onze hals. We letten er op genoeg te slapen. En toch gebeurt het af en toe: we zitten “vol”, we hebben een hoofd vol watten, we niezen onze longen uit onze keel en we hebben koorts en geen puf… We weten dat het belangrijk is om door onze neus te ademen, maar die zit dicht. Wat nu?


Verkoelende Ademhaling = Sitali Pranayama

Ik had me geweldig staande weten te houden naast mijn man die voortdurend verkouden was, hoestte, griep leek te hebben. Tot na ons Trio MaGMa Herfstconcert van 18 november 2018 in Dochamps. In plaats van even uit te rusten, moest ik me gedurende een week op het onderwerp Brain Gym storten om daar een lesuur over te geven. Veertig uur voorbereiden voor één uur presentatie! 

Ook de 2 weken daarna lukte het me niet om gas terug te nemen. Bovendien was ik niet meer zo precies met mijn voeding en ik schatte op een dag de temperatuur te hoog in, zodat ik tijdens een boswandeling in de regen niet warm genoeg aangekleed was. De volgende dag was mijn computer “kapot” en ik ziek. 

Wat mij enorm heeft geholpen om mijn neus vrij te krijgen gedurende de akelig benauwde nachten, was de ademhalingsoefening die ik in mijn Yoga-praktijk met mijn leerlingen beoefend heb: Sitali Pranayama ofwel De Verkoelende Ademhaling.

Op de foto zie je hoe je van je tong een gootje maakt en via dit gootje lucht naar binnen zuigt. Dan houd je zo’n 1 à 5 seconden je adem in. Vervolgens adem je uit door je neus.

Natuurlijk houd je je rug recht bij het doen van de oefening. Adem niet overdreven krachtig in, maar laat langzaam de adem naar binnen stromen, terwijl je je borstkas en buik uitzet. En liefst ook je rug en bekkenbodem.

Dit blog heb ik geschreven n.a.v. een vraag van Nette Scheepstra in de groep Zangers en Zangeressen op FB. Daar plaatste ik tevens een al ouder blog van ons Trio MaGMa over de Afwisselende Neusademhaling.

Ik hoop dat het jullie helpt en verlichting geeft. Graag hoor ik van jullie! 

Fijne decembermaand! Marijke

– Breng muziek in het leven van kinderen: Marlène Jobert en Marco Kalkman

Toen mijn man Eric en ik ons huis in de Waalse Ardennen in België hadden gekocht, gingen we regelmatig naar een grote supermarkt in Marche-en-Famenne. Ik ben gek op kinderboeken en dus neusde ik daar rond en zag vaak boeken met cd van Marlène Jobert. Het waren sprookjes die ze zelf had geschreven en zelf vertelde op de cd en waarin altijd muziek van een bepaalde componist verweven was.

 

Zo’n vier jaar geleden gaf ik me op in de bibliotheek van Barvaux om aan kinderen voor te lezen. We kregen interessante cursussen aangeboden en mochten boeken lenen om die tijdens onze voorlees-uurtjes te gebruiken. Daar zag ik opnieuw de boeken van Marlène Jobert! Nu kon ik ze lenen en beluisteren. 

Stel je voor: Marijke Persijn, een vrouw van bijna 66 jaar, op weg naar haar voorlees-uurtje. Ze luistert naar “Pierre et la pluie magique” van Marlène Jobert. Ze is helemaal ontroerd door het verhaal en de muziek van Maurice Ravel (de Boléro).

Op de terugweg luister ik naar “Le vieil homme qui faisait danser les saisons” van dezelfde schrijfster. Dit keer zit ik te snikken achter het stuur …  Het verhaal raakt me enorm. Het gaat over een schoolklasje van 7 kinderen met een afschuwelijke juffrouw. Zo ééntje als juffrouw Bulstronk in het boek “Matilda” van Roald Dahl. De mensen lachen om de oude grijsaard met zijn viool die in hun dorp verschenen is. De 7 kinderen zijn echter dol op zijn muziek. Hij speelt de 4 melodieën uit “De Vier Jaargetijden” van Antonio Vivaldi.

 

Het brengt me terug naar onze voorstellingen in Nederland: Eric als opa met gedichtjes uit “4 Jaargetijden” van Rie Cramer;  Vanessa Vromans die de 4 melodieën uit Vivaldi’s “De 4 Jaargetijden” op haar viool speelde; Sam de Belder die in dans het verhaal uitbeeldde; ikzelf, die op de piano liedjes van Rie Cramer speelde en ze zong. Ik had een 4-seizoenen boom gemaakt en de kinderen hadden iets leuks op hun hoofd dat ik meest zelf in elkaar had geknutseld. Mijn kleindochter Luna en haar vriendinnetje Puck waren er bij evenals mijn nog heel jonge kleinzoon Renzo. Ook de dochter van mijn zangcollega Ien Bouwmans deed enthousiast mee.

Dierbare herinneringen en de vioolmuziek dringt door het werkelijk beleefd en live ervaren hebben ervan, extra diep in mij door. Zo zal dat ook bij kinderen werken, veronderstel ik. Geef ze iets tastbaars; laat ze diep ervaren; creëer een wereld van magie; laat ze prachtige muziek horen in een veilige en liefdevolle omgeving.

 

Opnieuw bedankt Marco Kalkman, dat je me vroeg een voorstelling te bedenken en uit te voeren tijdens het Rie Cramer Festival! Fijn dat je me dat toevertrouwde en dat ik daardoor bij kon dragen aan iets moois in het leven van menig kind, hun ouders en vooral ook hun grootouders. Deze laatsten waren immers met Rie Cramer opgegroeid …

Onze kinderen zijn onze toekomst.

Lees over Koningin Maxima en Joop van den Ende in mijn MaGMa blog.

Ik wens iedereen een heerlijke muzikale week,

Marijke

 

– Sinterklaascadeau van ons Trio MaGMa

Het is de tijd van Sinterklaas. Ik zie op het Nederlandse Journaal regelmatig dat dit kinderfeest de Nederlanders heel wat zorgen bezorgt. Gelukkig is het Sinterklaas Nieuws met Dieuwertje Blok een stuk plezieriger en ver weg van alle beslommeringen van de volwassenen. 

Gisteravond was ik met onze Trio MaGMa organist-klavecinist Gérard Lambert bij het Sinterklaasfeest van de school van Samrée. Ik wilde graag eens ervaren hoe dit feest hier gevierd wordt. Er waren geen Zwarte Pieten. Er was alleen een Sinterklaas met donkere brillenglazen die niet sprak om herkenning te voorkomen. De kinderen voerden een toneelstuk op met het thema “Beroepen” (Métiers) en er werden veel liedjes en dansjes uitgevoerd. Tot slot kwamen ze allemaal op het podium om het slotlied te zingen, dat door Gérard begeleid werd. Ik geef U de tekst van het refrein, die natuurlijk in het Frans is, want we wonen hier in Wallonië.

 Sinterklaas kwam op het podium en ontving de kleintjes met hun ouders, broertjes en zusjes. Er werden zakken snoepgoed uitgedeeld. Er werd een foto genomen. Het was een reuzeleuke avond en de zaal was tot de nok toe gevuld met kinderen, hun ouders en grootouders en hun broers en zussen. 

Ons Trio MaGMa wil ook graag cadeautjes uitdelen: Eric maakte voor U 2 video’s  van 2 aria’s uit Armide van Lully van ons Herfstconcert in de kerk in Dochamps (18 november 2018). U kunt kiezen voor de aria “Ah! Si la liberté” door op o.o7  óf voor “Venez, venez haine implacable” door op 1. 29 te klikken.

 

We wensen iedereen een heel gezellige Sinterklaasavond!

Marijke

 

– Publiek genoot van Trio MaGMa Herfstconcert Dochamps

De mensen hebben enorm genoten van ons Trio MaGMa optreden in de kerk van Dochamps. We waren alle drie in topvorm en hadden heel veel plezier in het brengen van de muziek voor ons publiek. Dat is ook wat we terugkregen: jullie stralen zoveel plezier uit en het programma was zo mooi en afwisselend. 

Het is zo’n voorrecht om al die mooie muziek te mogen zingen. We beleven allemaal samen zoveel verschillende situaties, sferen, verhalen en emoties tijdens zo’n concert. De ene keer is er HOOP; een volgende INTENS VERDRIET; dan weer GROTE VREUGDE of juist ONTGOOCHELING en TELEURSTELLING.

We hadden ook dit keer momenten, waarop ons publiek werd uitgenodigd om mee te zingen. Het refrein Digue Digue Don uit de aria “Nous avons, hélas, perdu d’excellents maîtres” uit de opera “Les cloches de Corneville” van Planquette leende zich daar uitstekend voor, evenals “Lippen schweigen” van Lehàr uit de operette “Die lustige Witwe”.

 

 

 

Woensdag aanstaande maken we afspraken over ons volgend concert en programma!

Fijne week,

Marijke

– Programma Herfstconcert Trio MaGMa Dochamps

Dit weekend staat geheel in het teken van het Herfstconcert van ons Trio MaGMa in de kerk van Dochamps. Op zaterdag 17 november brengen we het klavecimbel van Gérard en de “piano” van zijn dochter daar en houden er dan tegelijk onze generale repetitie.

Op zondag 18 november om 16.00 uur bent U allemaal van harte welkom bij ons Concert met aria’s uit opera, operette en musical. En natuurlijk zijn er weer schitterende solo’s van onze dwarsfluitiste Marijke Verbeeck en onze klavecinist   Gérard Lambert.

Na afloop trakteren de mensen van de kerk U op een hapje en een drankje!

PROGRAMMA HERFSTCONCERT :

La Speranza è giunta                             G. F. Haendel

Opéra  “Ottone, Re di Germania”

Vieni o figlio                                               G. F. Haendel

Opéra “Ottone, Re di Germania”

Ah ! si la liberté                                    J. B. Lully

Opéra « Armide »

Venez, venez, Haine implacable         J.B. Lully

Opéra « Armide »

Fantaisie pour flûte n° 2                       G. Ph. Telemann

Giunse al fin / Deh vieni non tardar    W.A. Mozart

Opéra « Le nozze di Figaro »

Se cerca, se dice                                                          A. Vivaldi

Opéra « L’Olimpiade »

La Caverneuse                                      J.B. de Boismortier

Première Suite pour clavecin

Le Basque                                             J. Boutmy

Premier Livre de pièces de clavecin

              Pause     

Air du Rossignol                                 J. Ph. Rameau

Opéra « Hippolyte et Aricie »

Over the Rainbow                              H. Arlen

Film “Le magicien d’Oz”

Ich trete ins Zimmer                          F. Lehar

Opéra “Das Land des Lächelns”

Im Salon zur blau’n Pagode              F. Lehar

Opéra “Das Land des Lächelns”

Barcarolle – (instrumental)                     J. Offenbach

Opéra “Les Contes d’Hoffmann”

Poussez, poussez l’escarpolette        A. Messager

Opéra “Véronique”

Nous avons, hélas !                           R. Planquette

Opérette “Les cloches de Corneville”

 

 

Tot zondag! 

Marijke Persijn