Welkom

Door middel van deze weblog wil ik u op de hoogte houden van mijn concerten en ander muzikaal nieuws. Door met de muis op de foto’s te klikken worden deze vergroot. Daarna kunt u op ‘Pagina Terug’ klikken om weer terug te keren…

3x Fabels; 1x Paasconcert

Illustraties van Floris Tilanus

Eric en ik zijn weer thuis in ons huis in de Belgische Ardennen. Zo leuk om te zien hoe blij onze 3 dieren zijn als we aankomen. En wij ook. Om nog even in Fabeltermen te blijven: wij zijn echte veldmuizen. Geen stadsmuizen … We hebben echter een geweldig weekend achter de rug!

Op vrijdagavond 22 maart was het eerste concert met Fabels van La Fontaine in “de Banier” in Rotterdam. Gelukkig was Marco Kalkman zo lief om me op te halen van de Stadscamping en me na afloop ook weer terug te brengen. Ik heb nu eenmaal een, wellicht bizarre, angst voor grote steden en het (openbaar) vervoer. Dat geeft me veel meer stress dan met een koor gaan zingen, waarmee ik nog nooit geoefend heb. Ach, iedereen heeft zijn of haar eigenaardigheden.

De zaal werkte bepaald niet mee. Het was echt een leuk theater, maar voor muziek minder geschikt. Later hoorde ik dat men in eerste instantie in de Schotse Kerk gerepeteerd had. Jammer dat men besloten had om daar weg te gaan.

Dit prachtige boek kreeg ik als dank voor het versterken van de sopranen

Het werden drie hele fijne uitvoeringen. Elke keer was de zaal vol. Het publiek was enthousiast. Ik vond het een geweldige vondst om acteur Joop Keesmaat enkele fabels te laten voordragen (met en zonder muziek) en om hem de avond aan elkaar te laten praten. Mooie, luide stem en een boeiende voordracht. Hij stelde ook de 3 leerlingen van het Montessori Lyceum voor die elk een fabel in het Frans voordroegen. Ze waren goed voorbereid door hun docent en hun bijdrage was een verrijking van het geheel. Leden van orkest Bobander begeleidden het Rosette projectkoor op klarinet, trompetviool, viool, gitaar, duduk, piano en accordeon. Marjolijn Mellema vertelde me dat ze haar trompetviool uit Roemenie heeft gehaald. Het instrument heeft een wat scherpere klank dan de viool en wordt gebruikt om volksdansen te begeleiden.

Geïnspireerd op de fabel “De Gaai met de Pauwenveren”

Een pluim voor Maarten Pieters en Janneke van Jeveren die “de vader en moeder” van dit hele gebeuren zijn. Alles werd door hen tot in de puntjes verzorgd: pauwenveren met een lintje met toi-toi-toi op onze stoelen; elke avond een andere kleur roos voor de deelnemers; enorme bossen bloemen voor o.a. dirigent-componist Marco Kalkman. Regieschema’s, kledingvoorschriften, kaartverkoop, subsidies binnen halen, cadeaux, mailwisseling en ga maar door.

Marco had fantastische muziek geschreven voor dit Rosette-Project. Hij was blij met de vertalingen van de classica Marietje d’Hane-Scheltema. “Kort en bondig. Prettig om op te componeren.” Fijn dat ik haar op vrijdagavond de hand kon schudden om haar te feliciteren met haar prachtige werk.

Leuk om al die enthousiaste koorleden te ontmoeten. Na maanden repeteren was het dan zover voor hen! Het moet raar geweest zijn om er opeens een sopraan bij te hebben, waar ze nog nooit mee gerepeteerd hadden. Dat was even zoeken en wennen. Men stelde voor dat ik een plekje in zou nemen tussen de alten en de sopranen in plaats van de mij in eerste instantie toebedachte plaats aan de zijkant. Ik was daar heel tevreden mee. Ik houd er van om alle stemsoorten om me heen te horen en de instrumenten en de dirigent recht voor me te hebben. Ik had fijne buurvrouwen, hoewel … Ik voelde op een bepaald moment een zet: terecht, want ik moest mijn muziek-map onder mijn arm doen om in mijn handen te kunnen klappen aan het eind van “De Aap en zijn Vrouwen”. Alle gekheid op een stokje: ik was blij met deze dames aan mijn zijde.

Marco: dank je voor het vertrouwen dat je in me hebt gehad. Fijn om te horen dat je me ziet als iemand die zich altijd heel goed voorbereidt.

Voorkant van het Programmaboekje

Marco: wat leuk dat je me vroeg om het inzingen met het koor voor mijn rekening te nemen op zondag. Het was erg onverwacht. Gelukkig had ik op mijn Ipad de oefeningen van Ross Campbell en Thea van der Putten staan, waaruit ik kon kiezen. Ook kon ik er een Braingym beweging instoppen die van grote invloed is op het samenwerken van de linker- en rechterhersenhelft. Ik geloof in de combinatie bewegen en zingen. Ik vond het dus erg fijn dat een koorlid tegen me zei, dat zij daar erg van genoten had.

Wat heb ik zalig geslapen na deze serie concerten. En nu is het tijd om weer hard aan de slag te gaan met ons Trio MaGMa Paasconcert van 14 april a.s. in de Sint-Nicolaaskerk in La Roche! Bach, Pergolesi, Vivaldi, Händel en een compositie van onze eigen organist-klavecinist Gérard Lambert. Prachtige muziek van ons zeer dierbare componisten uit de Barok. Op de video een korte impressie. Welkom allemaal!

Hele fijne week, Marijke Persijn

N.B. Op 24 april 2019 houdt deze website op te bestaan.

Afscheidsconcert Hans Barkmeijer in de Doelen

Foto gekregen van onze meezingende kleindochter Luna!

Op maandagavond 11 maart 2019 was de grote zaal van de Doelen in Rotterdam gevuld met mensen (jong en oud) die waren gekomen om op muzikale wijze afscheid te nemen van Hans Barkmeijer, die met pensioen gaat. Hans was een bevlogen leraar, maar ook dirigent van enkele koren. Hij was in dienst van het Rudolf Steiner College, waar ook mijn zoon Kim, onze ex-schoondochter Rosa en hun dochter Luna van hem muziekles hebben gehad.

We leerden Hans al kennen, toen we van Hengelo naar Krimpen aan den IJssel verhuisden. Hij en zijn vrouw Saskia hadden , net als wij, kinderen op de Vrije (lagere) School aldaar. Onze Mara en hun Sarah werden vriendinnen. Hans was in die tijd pianostemmer en zorgde ook voor ons instrument. Hij zong. Ik zong. We traden af en toe samen op met o.a. duetten van Schumann, Bach (Matthäus) , Händel (Messiah) en Haydn (Schöpfung).

Toen onze zoon Kim naar het Rudolf Steiner College ging, werd Hans er de muziekleraar. Sympathiek, inspirerend en met een groot hart voor de kinderen en de klassieke muziek. Een groots moment was “HET ZANGFEEST van 7 VRIJE SCHOLEN”, waarop o.l.v. Hans het “Gloria” van Vivaldi (Ouderkoor) en “Die Sieben Worte Jesu am Kreuz” (Leerlingenkoor) van C.Franck in de Doelen werden uitgevoerd. Kim zong in het leerlingenkoor. Ik stond er als één van de solisten samen met Annelies Prins, Harjo Pasveer, Wil Teekens en Paul Hörmann. De cd is een mooi aandenken aan die prachtige belevenis.

Hans heeft me vaker ingehuurd in die periode. En altijd was het weer met groot plezier dat ik met hem samenwerkte. Hij was een dirigent naar mijn hart. Hij had respect voor de mensen. De sfeer was prettig en ontspannen. Ik voelde me vrij. We waren natuurlijk ook verbonden door onze interesse in de antroposofie.

We wonen tegenwoordig in de Belgische Ardennen. We konden niet bij zijn afscheid aanwezig zijn, omdat ik op 22,23 en 24 maart in Rotterdam moet zijn om in het koor van een andere, mij heel dierbare dirigent, 12 Fabels van Jean de la Fontaine te zingen. ( zie mijn vorige 2 blogs) Het is altijd een heel geregel om oppas te vinden voor onze dieren, planten en huis. Het leuke is echter dat onze kleindochter Luna en haar moeder meezongen tijdens dit afscheidsconcert in de Doelen van 11 maart 2019! Zo is de cirkel rond …

Rest mij alleen nog om Hans en Saskia hele goede jaren te wensen met elkaar en hun kinderen en kleinkinderen. Pensioen betekent niet dat je het rustig krijgt. Wel genieten! Heel erg bedankt voor al het moois dat je mij, mijn dierbaren en al die anderen hebt gegeven Hans. Harte-groet, Marijke

Zondag is uitverkocht!
Welkom in La Roche voor ons Trio MaGMa Paasconcert!

N.B. Deze website houdt in april 2019 op te bestaan.

Le Corbeau et Le Renard

Hugo, Emile, Eric, Marijke

Ongetwijfeld kennen jullie de Fabels van Jean de la Fontaine (1621-1695). Hij was een Frans schrijver en werd het bekendst om zijn fabels. Hiervoor haalde hij veel inspiratie uit de klassieke oudheid, zoals Aesopus en Horatius. In 1683 werd hij lid van de Académie Française. Hij stierf in Parijs en werd begraven op de Père Lachaise begraafplaats, waar zeer veel beroemdheden hun laatste rustplaats hebben gevonden. Ik noem enkele namen: Maria Callas, Karel Appel, Frédéric Chopin, Guillaume Apollinaire, Edith Piaf, Marcel Proust, Honoré de Balzac, Gilbert Bécaud, Vincenzo Bellini, Sarah Bernhardt, George Bizet, Ernest Chausson, Luigi Cherubini, Eugène Delacroix, Paul Dukas, Henri Duparc, André Grétry, Reynaldo Hahn, Édouard Lalo, Amedeo Modigliani, Molière, Yves Montand, Jim Morrison, Georges Moustaki, Ignaz Pleyel, Sully Prudhomme, Gioachino Rossini, Simone Signoret, Oscar Wilde.

Emile Visser en Eric van der Horst

Voor mij is de bekendste fabel die van Le Corbeau et Le Renard. Ik vond er muziek bij in een muziekboekje dat ik jaren geleden in Briançon kocht. Tijdens de Dag van de Romantische Muziek namen we dit lied op in “De Muzikale Levenscirkel”, waarin Hugo van Neck piano speelde; Emile Visser op zijn cello; Eric van der Horst en Erik Idenburg de rollen van professor en aapje op zich namen; en ik voor o.a. de zang (improvisaties) zorgde.

Eric las de Oud-Nederlandse tekst voor. Emile en ik brachten het lied ten gehore, terwijl Eric de Vos en de Raaf liet bewegen. We kochten ook deze tijdens een zomervakantie ergens in Frankrijk.

Toen ik begon met voorlezen in het kader van Lismoi-Lisnous van de bibliotheek van Barvaux in België, zong ik dit lied met de 2 dieren op mijn handen voor de kinderen. Franstalige kinderen, dus helemaal goed!

Mijn opzet voor deze cirkelvertelling.

Door het project van Marco Kalkman ben ik opnieuw met de Fabels van Fontaine bezig. Mooie vertalingen van Marietje d’Hane-Scheltema en, zoals altijd, heerlijke muziek van Marco. Dit keer zingen we de fabels in het Nederlands. Het zijn er 12!

Een stukje uit ons draaiboek. Het was een muzikaal-theaterstuk vol improvisatie.

De Twaalf Fabels die gezongen worden, zijn: De Krekel en de Mier; De Raaf en de Vos; Een Bedeltas; De Stadsmuis en de Veldmuis; De Molenaar, zijn Zoon en de Ezel; De Gaai met de Pauwenveren; De Vrouw en het Geheim; De Jongen en de Schoolmeester; De Leeuw gedood; De Beer en de twee Vrienden; De Aap en zijn Vrouwen; De Gek en de Filosoof.

Zijn jullie benieuwd en willen jullie naar één van de drie concerten? Op 22 , 23 en 24 maart kunnen jullie kijken en luisteren naar dit spektakel in Rotterdam: De Nieuwe Banier;Banierstraat 1. Kaarten kunnen gereserveerd worden op www.rosette.nu

Het loopt storm, dus wees snel!

HUgo van Neck, Emile Visser, Marijke Persijn

Fijne week vol muziek,

Marijke

P.s. Deze website stopt in april 2019!

Marco Kalkman en de Fabels van Fontaine

Het is altijd heerlijk als Marco Kalkman en zijn vriend Cor bij ons op bezoek komen in de Ardennen. Het gebeurt altijd onverwacht. Omdat wij een dagje met de camper op stap waren naar het kasteel van Bourscheid in Luxemburg, kwamen ze ’s avonds bij ons eten. Dan wordt er bij gepraat, hartelijk gelachen en er worden plannen gesmeed.

Marco had er wel zin in om de 4 gedichten van Jacques Perk, op muziek gezet door de Haagse componist Peter Visser, op klavecimbel te begeleiden. Peter schreef ze speciaal voor ons Trio MaGMa. De gedichten hebben de volgende titels: “Dorpsvesper”, “De Forel”, “De Burcht in Puin”, Dorpsdans”.

Marco vroeg mij om in zijn project met de Fabels van Fontaine de sopranen te komen versterken. Ik ben gek op zijn creaties en deze fabels. Cellist Emile Visser en ik voerden al eens “Le Corbeau et le Renard” uit tijdens “De Dag van de Romantische Muziek” te Rotterdam. Mijn man Eric bracht toen de vos en de raaf tot leven via onze prachtige, in Frankrijk gekochte, handpoppen.

Op bijgaande foto’s vindt U info over de concerten evenals over degene die de fabels in het Nederlands vertaalde (M. d’Hane-Scheltema) en alle deelnemers.

Inmiddels maakt Eric reclame voor de Perk-liederen in het kasteel van La Roche, waar we sinds vandaag als gids werken. Tenslotte is één van de liederen aan de burcht gewijd en een ander aan de kerk, die zich naast het kasteel bevindt.

Hele fijne week, Marijke

N.B. Deze website houdt begin april op te bestaan!

Zangoefeningen Thea van der Putten; Rachel Ann Morgan

Vorige keer plaatste ik een foto van een hele jonge Thea van der Putten (sopraan), die mijn hart veroverd had met haar invulling van de rol van Susanna in Le Nozze di Figaro van Mozart (1756-1791).

Vocal Exercises

Ik was zo benieuwd hoe het met haar verder was gegaan en zocht naar haar op Google. Wat een mooi cadeau: 50 zangoefeningen die ik kon downloaden en die ik nu vrijwel dagelijks doorneem. Ik heb nu eenmaal af en toe behoefte aan “nieuwe voeding”. Wil je ze ook leren kennen? Hieronder vind je de link.

50 zangoefeningen/vocal exercises

Vandaag wil ik graag zangeres Rachel Ann Morgan in het zonnetje zetten. Ik ben vrienden met haar op Facebook. Hier een foto en tekstje uit het programmaboekje van Opera Forum: de opera Albert Herring van Benjamin Britten (seizoen 1983-1984), waarin zij de rol van Mrs. Herring, Alberts moeder, zong. Rachel Ann woont tegenwoordig op een prachtige plek in Frankrijk.

Hele fijne week,

Marijke

Opera Forum: Le Nozze di Figaro

Wat een fantastisch mandje heb ik toch. Ik vind er het ene na het andere bijzondere programmaboekje. In mijn blogs op www.triomagma.eu schreef ik de laatste weken over de Bach-aria’s “Erbarme dich” en “Ich will dir mein Herze schenken”. Dit als voorbereiding op ons a.s. Paasconcert in de Sint-Nicolaas Kerk in La Roche op 14 april 2019. Ik kon tekst en vertalingen geven uit programmaboekjes uit 1946 (Hoorn), Hengelo (1986) en
Oldenzaal (1988).

Dit keer wil ik het hebben over “Le Nozze di Figaro” van Mozart (1756-1791). Op tv zag ik mijn eerste opera: “Carmen” van Bizet. Ik was toen ongeveer 15 jaar. In Hengelo zag ik, samen met mijn man Eric van der Horst, de eerste live opera. Ik was toen al zeker 29 jaar, want onze dochter Mara werd in 1981 in die stad geboren. We kregen als nieuwe inwoners tickets voor een voorstelling naar keuze en dat werd deze opera, uitgevoerd door Opera Forum.

Eerlijk gezegd weet ik niet of het deze uitvoering is geweest, omdat er op het boekje seizoen 1984-1985 staat. Zou zo’n aanbod zo lang geldig zijn? Hoe dan ook, we vonden alles prachtig. Ik weet dat ik lyrisch was over Susanna (Thea van der Putten) die het recitatief “Giunse al fin il momento” en de aria “Deh vieni non tardar” zong. Ik zie haar nog op het bankje in het park zitten.

Op Facebook ben ik vrienden met Marjolein Koetsier, Nicole Fiselier en Annett Andriessen. Leuk dus om de namen Annett Andriessen en Wim Fiselier in dit boekje tegen te komen. Aan Frans Fiselier en zijn Masterclass en privé zangles heb ik enorm goede herinneringen. Hij heeft me destijds ook geweldig geholpen door me te vragen, waarom ik persé op een conservatorium zou willen afstuderen als ik er me er zo ongelukkig voelde. Hij zei dat mijn niveau hoger was dan degenen die hun eindexamens hadden behaald en dat ik al werk in de professionele wereld had. Hij refereerde ook aan zijn vader, die zonder diploma goede rollen in de profwereld zong. Mijn man gelukkig en ik opgelucht …

Achteraf gezien is het heel leuk geweest om daar te wonen. De omgeving beïnvloedt beslist. Ik zong er op 2 koren (Bachkoor van Jan Heijmink-Liesert en Capelle Twente van Frans Leloux), volgde er zanglessen en ging tenslotte naar het Twents Conservatorium. Hoorde ik een prachtige aria op de radio, dan stapte ik op mijn fiets en reed door de bossen naar de muziekwinkel in Enschede om daar de partituur te kopen. Onze zoon Kim werd met zijn vriendje Ingwer lid van het Stadsjongenskoor van de Plechelmusbasiliek in Oldenzaal. Ik werkte er samen met Rinus Morsink (die nu Theater Barst aanstuurt) en Sandra de Bruin (die later professioneel pianiste werd) en anderen en zetten de opera “Amahl and the Nightvisitors” op de planken.

Voeding … Geestelijke, muzikale bezieling. Sta open voor de wereld om je heen en laat je muzikaal inspireren en verwennen.

Hele fijne week, Marijke

Hildegarde von Bingen: Intervallen en Orgasme

Ave generosa

Hildegarde von Bingen is een vrouw die zeer velen geïnspireerd heeft en dat nog steeds doet. Zo ook mij. In 2016 improviseerde ik een melodie in haar stijl bij één van de teksten die ik bij haar vond.

De titel van mijn blog klinkt heftig deze week. Dat is ook wel terecht, als je ziet wat Hildegarde, als non, heeft gezegd over mannen en vrouwen en dat ze over de lichamelijke liefde van de vrouw sprak. Maar eerst ga ik vertellen wat ik in het boek “Hildegard van Bingen” van Régine Pernoud vond over de de stem van Adam en over intervallen.

In mijn blog van vorige week schreef ik over de tegenwerking van abt Kuno. Als ze al oud is, straft hij haar voor een zogenaamd vergrijp door haar te verbieden de eucharistie te vieren. Ook de psalmen en hymnen van de liturgische dag mochten niet meer gezongen worden. Ze lijdt hier vreselijk onder en schrijft een brief aan de geestelijkheid van Mainz. Gelukkig oordeelt de aartsbisschop dat hij verkeerd was voorgelicht en hij vraagt haar vergeving en barmhartigheid.

Ruïne klooster Rupertsberg

Ze schrijft over de engelenstem van Adam, die hij verloor toen hij weg moest uit het paradijs. God beloofde echter iets van wat Adam vóór zijn straf voor zijn ongehoorzaamheid had bezeten, terug te geven aan heel speciale mensen. Zo bedachten profeten, op ingeving van de Geest, psalmen en gezangen en ook muziekinstrumenten. En in navolging van de heilige profeten bedachten ook wijze en toegewijde mensen door hun vakbekwaamheid bepaalde instrumenten, om te kunnen zingen naar gelang de verrukking van hun ziel. En wat zij zongen, bewerkten zij dankzij hun vingergewrichten en de buigingen die ze daarmee maakten, waardoor ze deden denken aan Adam, gevormd door de vinger Gods, dat wil zeggen: door de Heilige Geest, in wiens stem voor de zondeval elke harmonische klank en elke vorm van muziek een en al lieflijkheid was. Als hij was gebleven in de staat waarin hij was geschapen, zou de onvolkomen mens nooit de kracht en welluidendheid van zijn stem hebben kunnen verdragen.

Nog enkele mooie overwegingen volgen. Vervolgens schrijft ze: Daarom moet u zeer goed nadenken, u en alle prelaten, en alvorens iemand die in de Kerk Gods lof zingt tot zwijgen te veroordelen en hem te verbieden de sacramenten te ontvangen, moet u aandachtig onderzoeken waarom u dit doet en er eerst met de grootste zorgvuldigheid over discussiëren.

De ziel is een symfonie …

Na deze prachtige uitspraak geeft ze commentaar op de kloosterlijke gebedsuren, de uren die 7x per etmaal terugkeren om Gods lof te zingen. Zo legt ze een verband tussen het dagelijkse ritme van de canonieke uren ( die herinneren aan de keren dat God ten tijde van de bijbel heeft ingegrepen) en de fasen van de schepping. Ze behandelt de lauden = het uur waarop de dageraad aan de zon vooraf gaat ; De tijd daarna, waarin God Adam in het paradijs zette = de tijd van de priem tot de terts; De tijd waarin Adam alles wat leefde en alle vogelen des hemels die hij zag en kende in zijn kennis van de natuur bij hun naam noemde en hoorde hoe God in de zuiverheid van Zijn goddelijkheid tot hem sprak = als de tijd van de terts tot de sext; Hierna spreekt Hildegarde o.a. over Eva die door God uit een rib van Adam werd geschapen. Over het geluk van Adam en Eva, maar ook over de slang die haar misleidde. Dit was de tijd tussen de sext en de none.

Muzikale Levenscirkel R’dam 2005: Paradijs

Tot slot geef ik U een stukje tekst in het Engels over Hildegarde en haar uitspraken over de lichamelijke liefde: “Hildegard’s writings are also unique for their generally positive view of sexual relations and her description of pleasure from the point of view of a woman. They might also contain the first description of the female orgasm.

When a woman is making love with a man, a sense of heat in her brain, which brings with it sensual delight, communicates the taste of that delight during the act and summons forth the emission of the man’s seed. And when the seed has fallen into its place, that vehement heat descending from her brain draws the seed to itself and holds it, and soon the woman’s sexual organs contract, and all the parts that are ready to open up during the time of menstruation now close, in the same way as a strong man can hold something enclosed in his fist.   ( uit: The Life and Works of Hildegard von Bingen (1098-11790)

Hele fijne week, Marijke

Hildegarde von Bingen

Wie kent niet de naam van de mystica Hildegarde von Bingen (1098-1179)? Ze is één van de 4 vrouwen die binnen de rooms-katholieke kerk heilig zijn verklaard. De andere 3 zijn Catharina van Alexandrië, Teresa van Avila en Theresia van Lissieux. Hildegarde werd in 2012 door Paus Benedictus XVI (zelf van Duitse afkomst) heilig verklaard. Terwijl ik dit blog schrijf, luister ik op YouTube naar haar sequentia: hemelse muziek.

In 1108 wordt er met de bouw van een Benedictijner klooster begonnen nabij Disibodenberg. Op 1 november 1112 wordt er een kluis toegevoegd voor 3 vrouwen: Jutta, Hildegarde en nog een jonge non. De kluis wordt direkt dichtgemetseld … Jutta leert Hildegarde bijbelteksten te interpreteren en de liturgie te bestuderen.

December 1136 overlijdt Jutta. De nonnengemeenschap bestaat inmiddels uit 10 nonnen, die Hildegarde als magister kiezen. Ze kan geen abdis zijn, omdat abt Kuno over het klooster als geheel gaat.

Als Hildegarde 42 jaar wordt (1141), krijgt ze haar eerste visioen. De benedictijner monnik Volmar, prior van het vrouwengedeelte, schrijft haar visoen op in kerklatijn.

In eerste instantie wordt ze met argwaan bekeken. Ze krijgt echter steun van Paus Eugenius III, nadat Bernardus van Clairvaux en de aartsbisschop van Mainz haar geschriften onder zijn aandacht hebben gebracht. Dit gebeurt tijdens de synode van Trier in 1147.

In 1147 sticht ze haar eigen klooster op de Rupertsberg bij Bingen. In 1152 verlaten de nonnen het klooster van Disiboden om zich te vestigen in het klooster bij Bingen. Dit trekt steeds meer religieuze vrouwen, zodat er in 1165 een tweede klooster bij komt bij Eibingen. Hildegarde heeft de leiding over beide. Ze is natuurlijk heel erg tegengewerkt door abt Kuno. Gelukkig helpt ook dit keer de aartsbisschop van Mainz haar.

Volgende week schrijf ik verder over deze boeiende vrouw met een enorme persoonlijkheid, die zoveel voor de mensheid heeft betekend en die ook nu nog zoveel mensen in het hart weet te raken en te inspireren met haar muziek, haar kruidenleer, haar visioenen, haar kijk op medische zaken en haar opvallende uitspraken over de seksualiteit van de vrouw en de relatie tussen man en vrouw.

Inspirerende week vol mooie muziek,
Marijke

Het belang van innerlijk glimlachen voor zingen

Vooraankondiging in Waals Weekblad

Toen ik het Conservatorium verliet, kwam ik als vanzelf terecht in de wereld van yoga, massage en energetische therapie. Op de naturistencamping in Frankrijk werden yogalessen, massage-bijeenkomsten en lezingen over acupressuur gegeven. Toen we thuiskwamen in onze woonplaats Hengelo (O), bleek daar de Plato-academie gevestigd te zijn. Mijn buurman, een goede fysiotherapeut, wist van het bestaan er van. Ik schreef me in en studeerde er 4 jaar lang en leerde van alles over het lichaam, energie, acupunten, meridianen, voetreflexzones en punten op de oren en handen, kleurentherapie, energetische homeopathie, de geneeskrachtige werking van half edelstenen en psychische en vlinder-massage. Ik kom uit een gezin waar nauwelijks aangeraakt werd en dit was dus een hele nieuwe wereld voor me.

Een Raja Yoga- en een Sportmassage- Opleiding volgden. En mijn 3 inwijdingen in Reiki en Tera Mai Reiki. ( Veel later: Pilates Opleiding.) Elke keer weer stonden lijf en geest centraal. Inmiddels was er de “Lach-Meditatie”. Ik ontdekte dat het me enorm hielp om voor een concert intens te lachen, zodat ik het teveel aan spanning kon loslaten en mijn bekken vrij was. Ook deed ik yoga-oefeningen die me hielpen flink te aarden, waardoor ik tevens het keelgebied vrijmaakte. Later deed ik hele yoga-, adem- en meditatiesessies vooraf aan een concert. En natuurlijk glimlachte ik.

Ook TAO kreeg mijn interesse. Ik deed mee aan TAO-avonden en TAO-weekenden voor vrouwen. Ik kocht boeken van Mantak Chia. In zijn boekje “Van stress naar evenwicht” staat een hoofdstuk dat helemaal gewijd is aan “De innerlijke glimlach”. Ik las het en beoefende “de innerlijke glimlach”. Ik sprak deze in op een tape, samen met “De zes helende klanken”. In de laatste TAO Nieuwsbrief (januari 2019) werd opnieuw het belang van “de innerlijke glimlach” benadrukt.

Toen ik het E-book “SINGING An Extensive Handbook For all Singers And Their Teachers” van Ross Campbell kocht (en later het échte boek), vond ik als één van de eerste oefeningen: Activity: 1. Laugh silently. Notice the sense of width in the throat. It is very useful to practise this silently, because you can focus on the muscular work involved without the distraction of sound.

Smile broadly. Take the width of the smile down into the throat; this will help to open the vocal folds widely.

Exercise: Laugh silently and with energy for 10 seconds. Focus on the muscular work involved without the distraction of sound. Be aware of the muscular activity involved in the throat in order to keep the false vocal folds out of the way!

Grappig toeval: deze week belandde ik opeens in het
“Profielwerkstuk biologie” van Floor Beldman en Lianne Klein Schaarsberg met de titel “De aanstekelijkheid van lachen”. Het is te vinden op Google.

Fijne, muzikale week,

Marijke

Mozart: Cosi fan Tutte en Ave Maria

Het eerste weekend van januari 2019 logeerden sopraan Cobi de Bruin en organist Edwin Hinfelaar bij Eric en mij in ons huis in de Belgische Ardennen. Behalve wandelen en uitvoerig bijkletsen, wilden we ook veel muziek maken en daarom hadden Cobi en ik elkaar een lijstje met titels van duetten gestuurd. Eén daarvan was het AVE MARIA van Mozart. Ik kende het nog niet, maar vond het prachtig.

Van de week zocht ik in mijn stapel klavarskribo partituren naar WACHET AUF, RUFT UNS DIE STIMME van Bach, toen ik ontdekte dat ik het AVE MARIA van Mozart in dit notenschrift heb. Dus nam ik het mee naar de piano. En toen deed ik een leuke ontdekking: er staat boven de muziek: “Ave Maria”(Orig.: Cosi fan tutte: duetto : Secondate, aurette amiche”) W.A.Mozart. En aan het eind vind ik de opmerking: Niet van Mozart/ Not by Mozart/ Pas de Mozart. Dit gaat over de laatste 2 maten met het woord AMEN.

En dus ben ik op zoek gegaan in mijn kast naar de partituur van “Cosi fan tutte”, en daar vond ik op bladzijde 224 van de uitgave van Peters : Nr.21 Duett mit Chor. Het is het duet van Ferrando en Guglielmo dat begint met de woorden  “Secondate aurette amiche”, zoals vermeld in mijn klavar partituur. De rollen: Ferrando, Offizier, Liebhaber Dorabellas/ Tenor; Guglielmo, Offizier, Liebhaber Fiordiligis/ Bariton. Het is een” Komische Oper in zwei Akten. Text von Lorenzo da Ponte. Musik von W.A.Mozart.” Het ligt slecht een halve toon hoger dan het AVE MARIA van Mozart voor sopraan en mezzo-sopraan.

De prachtige cd van sopraan Cobi de Bruin en pianist Hans Weenink!

Ik ben altijd vol bewondering voor zangeressen die een eigen cd opnemen! Dus even reclame voor dit hele mooie exemplaar.

Hele fijne week, Marijke