– Herinneringen aan Hugo van Neck, vriend en collega (4)

Hilarische momenten hebben we beleefd tijdens het eerste lange Kinderpodium in 2005 tijdens De Dag van de Romantische Muziek in het Park bij de Euromast in Rotterdam! (Op de video vanaf seconde 10 het Menuet uit De Mens)

   

Ik schreef een verhaal over een aapje dat geen aapje meer wilde zijn. (Erik Idenburg). Hij reist met een professor (Eric van der Horst) met behulp van een tijdmachine naar allerlei verschillende (muziek)periodes op aarde.

  

Hugo van Neck improviseerde op piano in de diverse muziekstijlen. Cellist Emile Visser improviseerde, maar begeleidde me ook bij het zingen van “Le Corbeau et le Renard”. (Eric bracht hierbij met de handpoppen van de vos en de raaf het verhaal tot leven.) Emile bracht hele geestige dingen in en stelde muziek voor als “Opzij opzij opzij” bij De Mier. Hij speelde een serenade op gitaar voor mij, jonkvrouwe in het tijdperk van De Draak. Hij rende met een klapperpistooltje achter De Vos aan tijdens de vossenjacht in Engeland. Hij rende zelfs rond met zijn cello en bevocht de draak met zijn strijkstok!

   

Ikzelf was de stewardess van de Tijdmachine; speelde allerlei rollen en zong (improvisatie en bestaande muziek) en danste rond (Vrij, Menuet, Tango met Eric). Ik was De Slang bij het ontstaan van de wereld; speelde de Jonkvrouw bij De Draak; zong “Le Corbeau et Le Renard” en rende mee in de vossenjacht bij De Vos; danste een menuet met Eric bij De Mens (een pop), terwijl Hugo en wij mooie pruiken op hadden; improviseerde een dramatisch gezongen scène met een nep-papegaai die mijn melodietjes herhaalde (wat heeft iedereen gelachen!) in De Vogel; zoemde rond met een bij in De Bij, terwijl een kindje een bloem van het podium haalde en er een kus op gaf (zó grappig en schattig!); rende rond als een Truus de mier in De Mier; stond op mijn hoofd en was Slangenbezweerster in het laatste gedeelte In India, wanneer alles tot rust komt en het aapje besluit dat hij toch maar beter een Aapje kan zijn! We besloten de voorstelling met een knotsgekke “In the Jungle…A-Wi-Mo-Wee”, waarbij we door het publiek heen renden dat lustig mee zong!

 

De muziekperiodes die op deze speelse wijze aan bod kwamen, waren: I Vroege Middeleeuwen (Paradijs/ Slang); II Ars antiqua en Ars nova (Kasteel/ Draak); Renaissance (Woud/ Vos); IV Barok (Balzaal/ Mens); V Klassiek (Paleistuin/ Vogel); VI Romantiek & Impressionisme (Bloementuin/ Bij); VII Expressionisme & Neoklassicisme (Mierenhoop/ Mier); VIII India-Tibet (Circle of Life/ Slang en Aap).

 

Bij al deze periodes improviseerde Hugo in de stijl van de muziek en componisten van die tijd. FANTASTISCH! Iedereen was fantastisch!!! Geweldig dat er zoveel mensen en kinderen waren die er zo van hebben genoten!!! En wat heerlijk dat Mischa, zoon van Hugo, er bij was! Hij en de vader van Erik (aapje) maakten hele leuke foto’s en filmpjes die dag. (Zie het resultaat op dit blog)

 

Mijn zus Franske zorgde voor het merendeel van de kostuums. Zij had in die tijd Kledingverhuurbedrijf SOURIS. 

 

Dank je voor al het moois dat je nagelaten hebt Hugo. Dat leeft in ons voort. Dat blijft altijd bij ons. Marijke

2 thoughts on “– Herinneringen aan Hugo van Neck, vriend en collega (4)

    • Lieve Ineke, ook jij bent altijd zo positief en ondersteunend! Ja, Hugo en ik hebben een fantastische tijd samen gehad. Uiteindelijk ben ik toch gestopt vanwege het roken, waar ik zwaar allergisch voor was en ben. Gelukkig konden we samen nog wel optreden in de open lucht, waar dat probleem wegviel.Tot zondag in Dochamps!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *