Het belang van innerlijk glimlachen voor zingen

Vooraankondiging in Waals Weekblad

Toen ik het Conservatorium verliet, kwam ik als vanzelf terecht in de wereld van yoga, massage en energetische therapie. Op de naturistencamping in Frankrijk werden yogalessen, massage-bijeenkomsten en lezingen over acupressuur gegeven. Toen we thuiskwamen in onze woonplaats Hengelo (O), bleek daar de Plato-academie gevestigd te zijn. Mijn buurman, een goede fysiotherapeut, wist van het bestaan er van. Ik schreef me in en studeerde er 4 jaar lang en leerde van alles over het lichaam, energie, acupunten, meridianen, voetreflexzones en punten op de oren en handen, kleurentherapie, energetische homeopathie, de geneeskrachtige werking van half edelstenen en psychische en vlinder-massage. Ik kom uit een gezin waar nauwelijks aangeraakt werd en dit was dus een hele nieuwe wereld voor me.

Een Raja Yoga- en een Sportmassage- Opleiding volgden. En mijn 3 inwijdingen in Reiki en Tera Mai Reiki. ( Veel later: Pilates Opleiding.) Elke keer weer stonden lijf en geest centraal. Inmiddels was er de “Lach-Meditatie”. Ik ontdekte dat het me enorm hielp om voor een concert intens te lachen, zodat ik het teveel aan spanning kon loslaten en mijn bekken vrij was. Ook deed ik yoga-oefeningen die me hielpen flink te aarden, waardoor ik tevens het keelgebied vrijmaakte. Later deed ik hele yoga-, adem- en meditatiesessies vooraf aan een concert. En natuurlijk glimlachte ik.

Ook TAO kreeg mijn interesse. Ik deed mee aan TAO-avonden en TAO-weekenden voor vrouwen. Ik kocht boeken van Mantak Chia. In zijn boekje “Van stress naar evenwicht” staat een hoofdstuk dat helemaal gewijd is aan “De innerlijke glimlach”. Ik las het en beoefende “de innerlijke glimlach”. Ik sprak deze in op een tape, samen met “De zes helende klanken”. In de laatste TAO Nieuwsbrief (januari 2019) werd opnieuw het belang van “de innerlijke glimlach” benadrukt.

Toen ik het E-book “SINGING An Extensive Handbook For all Singers And Their Teachers” van Ross Campbell kocht (en later het échte boek), vond ik als één van de eerste oefeningen: Activity: 1. Laugh silently. Notice the sense of width in the throat. It is very useful to practise this silently, because you can focus on the muscular work involved without the distraction of sound.

Smile broadly. Take the width of the smile down into the throat; this will help to open the vocal folds widely.

Exercise: Laugh silently and with energy for 10 seconds. Focus on the muscular work involved without the distraction of sound. Be aware of the muscular activity involved in the throat in order to keep the false vocal folds out of the way!

Grappig toeval: deze week belandde ik opeens in het
“Profielwerkstuk biologie” van Floor Beldman en Lianne Klein Schaarsberg met de titel “De aanstekelijkheid van lachen”. Het is te vinden op Google.

Fijne, muzikale week,

Marijke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *